باز هم BBC

 

خوب از مسوولیتهای خود خواسته ام در این وبلاگ درج مطالب BBC بدلیل فیلترینگ این سایته چرا که فکر میکنم بخصوص تحلیلهای بورسیش ارزش خوندن رو داره...

گسترش نفوذ قرض الحسنه ها در بورس تهران


 
 
بورس تهران
تحلیلگران معتقدند بورس تهران به دلیل بالا و پایین رفتن سوددهی آن، مامن مناسبی برای حضور سرمایه های قرض الحسنه ها نیست
بورس اوراق بهادار تهران با وجود افزایش نقش سهامداران نهادی در مبادلات، طی داد و ستدهای هفته گذشته با کاهش ۱۸۳ واحدی شتاب رشد شاخص کل مواجه شد و شمار خریداران سهام نیز در ادامه روند نزولی دو هفته اخیر کاهش یافت.

همزمان با ادامه رونق داد و ستد سهام شرکت های معدنی و پتروشیمی، بورس سهام تهران معاملات هفته گذشته را با رشد ۳۵ واحدی شاخص کل آغاز کرد.

این رشد که در پی افزایش ۲۲۳ واحدی شاخص کل بورس تهران در جریان مبادلات دو هفته گذشته رقم خورد، سازمان خصوصی سازی را نسبت به شتاب بخشیدن به عرضه سهام شرکتهای دولتی ترغیب کرد.

بر این اساس طی داد و ستدهای دو روز اول هفته گذشته حدود ۵۰ میلیون سهم از سهام دو شرکت دولتی گسترش ماشین آلات عمرانی و زراعی و موتور سازان تراکتور سازی به ارزش پایه ۵/۱۶ میلیارد تومان برای واگذاری به بخش غیر دولتی عرضه شد.

این دو عرضه با استقبال سرد فعالان بازار سرمایه ایران مواجه شد و سازمان خصوصی سازی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که سهام این دو شرکت با قیمتهای پایین تر دوباره عرضه خواهد شد.

در پی این اتفاق برخی کارشناسان سازمان بورس را به پدید آوردن رونق مصنوعی در معاملات دو هفته قبل متهم کردند اما رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با واکنشی سریع به این اظهار نظرها، رونق به وجود آمده در مبادلات سهام را طبیعی قلمداد کرد.

خرید هفت میلیاردی

در همین حال عرضه سهام دو درصد از سهام شرکت معدنی باما از سوی شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس به سرعت فروش رفت.

ولی یک روز بعد مشخص شد که خریدار این سهام حدودا هفت میلیارد تومانی صندوق قرض الحسنه انصار المجاهدین بوده است.

بدین ترتیب بار دیگر نگرانی ها در مورد افزایش حضور نهادهای مالی وابسته به اصولگرایان در بازار سرمایه افزایش یافت.

آقای احمدی نژاد در میان بسیجیان
  دو هفته پس از پیروزی محمود احمدی نژاد، صندوق قرض الحسنه بسیجیان با خرید ۱۰ میلیارد تومان سهام به حمایت از بازار سرمایه ایران پرداخت
 

کارشناسان بر این باورند که سابقه کم فعالیت صندوق های قرض الحسنه در بورس و نگرش غیر حرفه ای آنها به مبادله سهام، تعادل بازار سرمایه را از میان می برد و این حضور زمینه های شکل گیری تقاضاهای خرید غیر واقعی و فارغ از تحلیل های کارشناسی را افزایش می دهد.

همچنین تحلیلگران مسایل بازار پول معتقدند بورس تهران به دلیل بالا و پایین رفتن سوددهی آن، مامن مناسبی برای حضور سرمایه های قرض الحسنه ها نیست و این حضور می تواند همچون دو سال گذشته موجب بروز بحران منابع مالی در میان قرض الحسنه ها شود.

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد تا حامیان بزرگ این صندوق ها که بیشتر از قشرهای مذهبی جامعه ایران هستند و همچنان نسبت به سود بازار سهام، شبهه غیر شرعی دارند، پشتیبانی خود از این صندوق ها را کاهش دهند.

با این وجود حضور قرض الحسنه ها با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که دو هفته پس از پیروزی او که بورس تهران با افت ۲۷۰ واحدی شاخص کل مواجه شد، صندوق قرض الحسنه بسیجیان با خرید ۱۰ میلیارد تومان سهام به حمایت از بازار سرمایه ایران پرداخت.

همچنین با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد اخباری مبنی بر دعوت رسمی دولت او از نهادهای مالی وابسته به اصولگرایان مذهبی برای پشتیبانی از بورس تهران منتشر شد.

سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه معاملات هفته پیش و در واکنش به افزایش انتقادها نسبت به حضور پر ریسک قرض الحسنه ها در بازار سهام از انتشار فهرست خریداران عمده سهام امتناع کرد.

 قطعنامه جدید گروه ۵+۱ حاوی تحریم های جدی علیه اقتصاد ایران نیست و بر این اساس نگرانی جدی در مورد بازگشت رکود به مبادلات بازار سرمایه ایران وجود ندارد
 
خوش بینها
 روند نزولی شاخص کل طی مبادلات هفته گذشته نشانگر بروز آثار روانی منفی ارایه این قطعنامه بر مبادلات بورس تهران است
 
بدبینها

برخی تحلیلگران مسایل بورس تهران، علت افزایش عرضه عمده سهام طی مبادلات هفته گذشته را نزدیک شدن به موعد رای گیری برای قطعنامه گروه ۵+۱ علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی اعلام کردند.

در مقابل تعدادی از کارشناسان علت عرضه های پی درپی و پرحجم را ناشی از به پایان رسیدن مهلت شرکت های سرمایه گذاری برای شناسایی سود در سال مالی منتهی به آذر ماه ارزیابی کردند.

در مجموع مبادلات ۳۹۸ میلیارد تومانی هفته گذشته، رشد شاخص کل بورس تهران با ۱۸۳ واحد افت نسبت به دو هفته قبل در مرز ۱۰ هزار و ۷۸ واحد متوقف شد. در همین حال افت شمار خریداران سهام در ادامه روند نزولی دو هفته گذشته به چهار درصد رسید. در مقابل، بازده سرمایه گذاری در بورس تهران ۱۲۶ واحد رشد کرد.

چشم انداز

کارشناسان خوشبین بورس تهران معتقدند که قطعنامه جدید گروه ۵+۱ حاوی تحریم های جدی علیه اقتصاد ایران نیست و بر این اساس نگرانی جدی در مورد بازگشت رکود به مبادلات بازار سرمایه ایران وجود ندارد.

ولی برخی تحلیلگران روند نزولی شاخص کل طی مبادلات هفته گذشته را نشانگر بروز آثار روانی منفی ارایه این قطعنامه بر مبادلات بورس تهران می دانند.

مدیران بورس تهران هم با حمایت از نظر کارشناسان خوشبین تاکید دارند که بازار سرمایه ایران تاثیر پذیری خود را نسبت به مسایل سیاسی از دست داده و به سهامداران وعده داده اند که در هفته آتی نیز روند رو به رشد بازار سهام ادامه خواهد یافت.

البته تحلیلگران طرح همین وعده را نشانه دخالت مصنوعی در بازار می دانند.

بر این اساس به نظر می رسد در صورت تصویب قطعنامه گروه ۵+۱ علیه جمهوری اسلامی، مبادلات هفته آینده بورس تهران محل آزمون دو فرضیه کارشناسان خوشبین و تحلیلگران متهم به بدبینی باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد