بازار امید

 

در نیمه اول سال ۸۳ بود که خیلیها با اوصافی که اون زمان از بورس شنیده میشد و روزنامه ها مینوشتند و اخبار میگفت و ... راغب به سرمایه گذاری تو بورسی شدند که لقب سودده ترین بورس دنیا رو به دنبال میکشید!...

یادمه تا آبان اون سال هم امیدواریها و بازار مثبت ادامه داشت... تو همون گیر و دار و همون حول و حوش بود که سازمان خصوصی سازی اومد و چند شرکتی رو عرضه کرد که یکیش همین هپکو بود و چه صفی داشت رو ۴۴۰ تومان...

حالا این شرکت و شرکتهای دیگه کم کم دارن راهی رو میرن که سالها پیش قرار بود ... و امید زمانی از دست رفته بازار با توجه به این معاملات عمده و این قیمتها طوری برمیگرده که حتی بهانه های هسته ای و ... هم باعث خراب شدن بازار نمیشه...

و با این امیدواری و جو مثبت دستیابی مجدد به عناوین آنچنانی برای بورس تهران دور از انتظار نیست... (متوسط بازده بورس تهران در سال ۸۲ برابر با ۲۲۰ درصد بود!...)

اینا رو نوشتم که این مطلب رو بگم :

اونچه که باعث فراز و فرودها و رشد وسقوط های آنچنانی شده و میشه فرای تحلیل های تکنیکی و بنیادی است که اون اقبال و نظر بازاره ... اقبال و نظر بازار به یک سهمه که باعث میشه با P/E های بالاتر از معمول همچنان میل به صعود داشته باشه...(و البته این اقبال هم بی دلیل نمیتونه باشه.)

پیرو صفهای خرید و فروش ساختگی نباشید و سعی کنید سهمهایی رو بیابید و انتخاب کنید که چنین خصلتهایی داشته باشن (معادن روی ۶۳۰ تومانی تیر ماه رو بیاد بیارید که صف فروش داشت!...) الان چنین سهمهایی کم نیستند...

موفق باشید

 

تکنوتار در هفته بازگشایی نمادها

 

با توجه به دید بسیار مثبت فعالان بازار به این سهم و صحبتهایی که مبنی بر در دست گرفتن پروژه گازسوز کردن خودروها پس از پروژه نصب تجهیزات پمپ بنزینی به گوش میرسد ، همچنین با وجود جو مثبت در گروه تجهیزات ناشی از عرضه های سازمان خصوصی سازی در شرکتهای این گروه میتوان به رشد قیمت تکنوتار  تا ۵۰۰ تومان در گام اول امیدوار بود.

تکنو تعدیل مثبت دیگری نیز دارد.

موتورسازان تراکتورسازی

 

از اونجا که سهام متعلق به سازمان توسعه این شرکت نیز در راستای خصوصی سازی در روز  یکشنبه ۲۶ آذر عرضه میشود میتوان در انتظار رشدی مناسب برای سهام این شرکت که برنامه طرح توسعه نیز در دستور کار خود دارد بود. اما از آنجا که برخلاف هپکو قیمت پایه این سهم (۳۱۳۷ ریال) نسبت به قیمت بازار ( ۲۶۵۳ ریال) بشکل قابل توجهی بیشتر است رشد سریعتر این سهم متصور میباشد.

در ضمن وضعیت چادرملو با توجه به برنامه ی افزایش سرمایه (چنانکه قبلا نیز اشاره شد) و تعویق مجمع اعلامی در روز ۲۲ آذرماه و با نظر به شنیده هایی که خبر از فروش سهم به خریداری خارجی با قیمت بالای ۱۶۰۰ و رشد کماکان ادامه دار قیمت آهن بسیار مناسب است. (برای اطلاعات بیشتر به نوشته های پیشین مراجعه کنید)

بورس از نگاه BBC

 

با توجه به تشدید فیلترینگ سایتهایی مثل BBC بعد از سخنرانی احمدی نژاد در دانشگاه پلی تکنیک و مسایل رخ داده دیگه کمتر از قبل میتوان به فیلترشکنهای موجود امیدوار بود چرا که ظاهرا در راستای آزادی هایی که احمدی نژاد ازش صحبت میکنه بهتره کسی سراغ این سایتها نره!...

اما جدیدترین مطلب BBC در مورد بورس ایران:

پنج رقمی شدن شاخص، آزمونی تازه برای احمدی نژاد
 

 
 
بورس تهران
کارشناسان مرز ۱۰ هزار واحد را مرز روانی بازار سرمایه ایران اعلام کرده بودند
شاخص کل سهام در بورس اوراق بهادار تهران، بیش از ۱۰ ماه پس از آن که به زیر ۱۰ هزار واحد سقوط کرد، در پایان معاملات هفته گذشته بار دیگر پنج رقمی شد.

کارشناسان کاهش احتمال اعمال تحریم های گسترده علیه اقتصاد ایران در جریان نشست گروه ۵+۱ و افزایش سوددهی دو گروه شرکت های پتروشیمی و معدنی عضو بورس تهران را علت اصلی رشد ۲۲۸ واحدی شاخص کل طی مبادلات هفته گذشته بازار سهام تهران عنوان کردند.

بورس اوراق بهادار تهران هفت ماه پس از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، در شانزدهم بهمن ماه گذشته در مجموع با کاهش دو هزار و ۴۰۰ واحدی شاخص کل (۱۹ درصد) مواجه شد و سطح این شاخص به پایین تر از رقم ۱۰ هزار واحد رسید.

این در شرایطی بود که از دو ماه پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد با هدف کاهش شتاب افت شاخص ها، محدودیت های تازه ای از جمله کاهش شش درصدی دامنه نوسان قیمت سهام شرکت ها در بورس تهران اعمال شد.

کارشناسان رقم ۱۰ هزار واحد را مرز روانی بازار سرمایه ایران اعلام کرده بودند. شاخص کل با عبور از این مرز به مرور به سطح این شاخص در دو و نیم سال گذشته تنزل کرد.

بر پایه گزارش رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی، افزایش التهاب سیاسی بین المللی به سبب فعالیت های هسته ای ایران و افزایش گرایش دولت محمود احمدی نژاد به اعمال سیاست های اقتصادی کنترلی، علت اصلی رکود بازار سرمایه ایران در این مدت بوده است.

با این وجود تحلیلگران مسایل بازار سرمایه معتقدند طولانی شدن روند تصمیم گیری دولت های غربی برای اتخاذ واکنش تنبیهی علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی و کاهش تدریجی احتمال اعمال تحریم اقتصادی گسترده بر ضد اقتصاد ایران موجب شده تا فعالان بازار سرمایه آرام آرام نسبت به موفقیت دیپلماسی دولت محمود احمدی نژاد اطمینان پیدا کنند.

بورس تهران
 مدیران بورس امیدوارند تا در پی انجام معامله کلان شرکت هپکو در بورس تهران اعتماد سهامداران خرد نیز نسبت به آینده بازار سرمایه افزایش یابد
 

آنچنان که هفته گذشته و با بروز اختلاف میان روسیه و سایر اعضای گروه ۵+۱ بر سر تمهید برخی تحریم های محدود علیه ایران، جو روانی بازار سهام تهران بیش از پیش بهبود یافت تا سیر صعودی شاخص ها با شتاب بیشتری ادامه یابد.

البته کارشناسان، تاثیر بازگشایی نماد معاملاتی ۱۰ شرکت عضو بورس تهران طی معاملات هفته گذشته را در افزایش شاخص ها، بیشتر از بهبود جو روانی بازار می دانند، به طوری که افزایش قیمت سهام دو شرکت پتروشیمی خارک و معدنی "چادر ملو" در پی بازگشایی نماد معاملاتی، حدود ۷۰ درصد در رشد ۲۳۸ واحدی شاخص کل سهم داشتند.

همچنین بیش از ۹۰ درصد رشد هفته گذشته شاخص کل بورس تهران متاثر از افزایش قیمت سهام شرکت های پتروشیمی و معدنی بود.

کارشناسان افزایش سطح تولید شرکت ها و ادامه روند صعودی قیمت جهانی محصولات معدنی و پتروشیمی را که به افزایش سوددهی شرکت های حاضر در بازار سرمایه ایران منجر شده، دلیل اصلی افزایش تقاضای خرید سهام این دو گروه صنعتی ارزیابی می کنند.

معامله ۷۰ میلیاردی

همزمان با عبور دوباره شاخص کل بورس تهران از مرز ۱۰ هزار واحد طی داد و ستدهای روز چهارشنبه هفته گذشته، سازمان خصوصی سازی نیز ۲۰۱ میلیون سهم شرکت هپکو را برای فروش عرضه کرد.

در حالی که هر قیمت پایه این سهم از سوی دولت ۱۶۹ تومان اعلام شده بود، یک شرکت شبه دولتی که نام آن هنوز افشا نشده هر سهم شرکت هپکو را ۳۵۰ تومان خرید.

بدین ترتیب ۶۰ درصد از سهام دولت در شرکت هپکو که یکی از بزرگ ترین شرکت های فعال در زمینه تولید تجهیزات و ماشین آلات سنگین است، به قیمت ۷۰ میلیارد تومان (۷۶ میلیون دلار) فروخته شد.

این در حالی بود که از ابتدای سال جاری خورشیدی به دلیل رکود معاملات بازار سرمایه ایران دولت تنها توانسته بود حدود چهار میلیارد تومان از سهام خود را به بخش غیر دولتی واگذار کند.

 ارزش معاملات سهام که طی یک سال گذشته به طور متوسط روزانه ۱۰ میلیارد تومان بوده، طی روزهای کاری هفته پیش به بیش از ۲۸ میلیارد تومان رسید.
 

واگذاری سه هزار میلیارد تومان از سهام شرکت های دولتی به عنوان برنامه خصوصی سازی دولت در سال جاری خورشیدی در دستور کار قرار گرفته بود.

مدیران بورس تهران امیدوارند تا در پی انجام این معامله کلان در بورس تهران اعتماد سهامداران خرد نیز نسبت به آینده بازار سرمایه افزایش یابد.

امید به خصوصی سازی

در همین حال آنها در آخرین روز کاری بازار سهام در هفته گذشته با دعوت از رایزن های اقتصادی کشورهای اروپایی برای بازدید از بورس تهران سعی کردند تا نگرانی های سیاسی موجود در میان سهامداران را همزمان با برگزاری نشست گروه ۵+۱ کاهش دهند.

همزمان با بازدید این گروه از بورس تهران که با اعلام حمایت آنها از برنامه های خصوصی سازی ایران همراه بود، شاخص کل بورس تهران به ۱۰ هزار و ۳۷ واحد رسید.

ارزش کل معاملات هفته پیش بورس تهران هم با رشد بیش از ۹ درصدی به ۱۴۳ میلیارد تومان رسید.

بدین ترتیب ارزش معاملات سهام که طی یک سال گذشته به طور متوسط روزانه ۱۰ میلیارد تومان بوده، طی روزهای کاری هفته پیش به بیش از ۲۸ میلیارد تومان رسید.

بر این اساس به نظر می رسد با بازگشت رونق نسبی به مبادلات بورس سهام تهران قفل خصوصی سازی برای دولت باز شده باشد و در هفته های آتی عرضه سهام دولتی در بازار سرمایه افزایش یابد، چرا که با وجود تاکید آیت آلله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای افزایش دامنه واگذاری سهام شرکت های دولتی، در طول یک سال و نیمی که از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد می گذرد، شتاب خصوصی سازی در ایران به شدت کاهش یافته است.

این مساله موجب افزایش انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان نسبت به بی توجهی دولت به فرمان خصوصی سازی رهبری جمهوری اسلامی شده است.

تا کنون دولت با رد اتهام بی اعتقادی به خصوصی سازی، رکود بازار سرمایه را دلیل کاهش واگذاری ها اعلام می کرد.

حال محمود احمدی نژاد که طی ماه های اخیر بارها به انتقاد صریح از سیاست خصوصی سازی پرداخته با بازگشت رونق به بورس تهران در آستانه آزمونی جدی قرار گرفته است.

کاهش مس باهنر ؛ چرا؟

 

بر خلاف تصور و با توجه به حجم نسبتا بالای معاملات فباهنر بعد از بازگشایی اخیر شاهد افت قیمت این سهم ارزنده ـ که حتی صحبتهایی از تعدیل مثبت مجددش در سال مالی جاری به گوش میرسه ـ بودیم که ظاهرا مهمترین دلیل این امر انتظار برای ورود شرکت ملی مس ایران به بورس هست. ( هرچند که قیمت LME مس فعلا بین ۶۸۰۰ تا ۷۰۰۰ در نوسانه اما از این بعد نگرانی خاصی وجود نداره... )

همچنین لازم به ذکره که این سهم در حال حاضر بیشتر مد نظر حقوقی هاست که این هم میتونه آینده قیمتی بهتری رو براش ترسیم کنه (خوب همونطور که میدونید معمولا هر چه درصد مالکیت حقوقی ها در یک سهم بالاتر میره نگرانیهای ناشی از احتمال عرضه های بی برنامه و دور از انتظار که ناشی از جو زدگی سهامداران حقیقی در پیروی کورکورانه از صفهای خرید و فروش شکل میگیره کمتر میشه؛ بعنوان نمونه کافیه به توسعه معادن روی اشاره بشه...).

به هر حال کماکان بر ارزنده بودن این سهم اعتقاد دارم ، اما با دید بلندمدت. (این مطلب رو تو پرانتز بگم که برای اینکه یک براکر _ Brocker _ بیشتر شاهد سود باشه تا زیان لازمه با دید بلندمدت کار کنه ، اگر در کوتاه مدت و میان مدت به سود دلخواه رسید که چه بهتر!...دستکم با این ایده آرامش بیشتری در کار خود خواهد داشت.)

 

اوج گیری "ومعادن"

 

حجم بسیار بالای معاملات امروز دو نماد کچاد و ومعادن میتونه گواهی بر این مدعا باشه که مجمع پیش روی چادرملو تاثیر مهمی در رشد و سود دهی سهام این شرکت خواهد داشت (بر اساس شنیده ها احتمال داره بعد از اعمال 200 درصد افزایش سرمایه با قیمتی بیش از 50 درصد قیمت امروز باز بشه:یعنی بالای 700 تومان و با میل به صعود ...)

با این اوصاف از فردا شاهد روند مناسبتری در رشد ومعادن خواهیم بود چرا که اصلیترین مالک در بازار بورس  کچاد متوقف است و از سوی دیگر گل گهری که همچنان کانون توجه بازاره رفته رفته 3000 تومان رو نیز پشت سر میگذاره.

اگر زود اقدام کنید ممکنه با توجه به عرضه های سنگین سرمایه گذاری معادن و فلزات که کمتر خریدارانش رو دست خالی گذاشته این سهم گیرتون بیاد...

و نکته آخر... قیمت این سهم تا اواخر امسال حداقل 600 تومان خواهد بود: بیش از 35 درصد سود نسبت به قیمت کنونی...

داستان خصوصی سازی هپکو

 

قراره روز چهارشنبه ۲۲ آذر ماه سازمان خصوصی سازی به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع اقدام به فروش حدود ۶۱ درصد سهام هپکو کنه اونهم در شرایطی که قیمت پایه ۱۶۰۳ ریال تعیین شده ؛ البته اگر قیمت مندرج در تابلو این سهم بالاتر از این مبلغ باشه اون عدد مبنا قرار میگیره....

تو نوشته های قبلی هم به کرات به ارزشمند بودن هپکو اشاره کردم و اینکه به چه دلایلی رشد قیمتیش غیر قابل پیشبینی بوده و در واقع درجا زده...

فکر میکنم این هفته و بعد از اون یعنی بعد از انجام این معامله ی عمده روند  این سهم جالب توجه باشه.

اما... تا روز چهارشنبه اگر اتفاق خاصی نیفته ـ مثلا خواستار تعویق بشن یا اصلا پشیمون بشن یا...هزار و یک یای دیگه که ... اما تو این مورد اگه خدا بخواد و گوش شیطون کر کمی بعیده ببینیم ـ با تعیین قیمت پایه مذکور و در شرایطی که دستکاری قیمتی با عرضه و تقاضاهای کاذب و البته از جانب کله گنده ها (حقوقی ها ) صورت نگیره، قیمت رو همین حول و حوش باقی میمونه... البته یه خورده هم جو و اخبار دو سه روز مونده به عرضه تعیین کننده خواهد بود که آیا صف خرید بشه یا فروش ؟!...

اما بعد از انجام معامله... با این امیدواری که تقریبا تکلیف سهم مشخص شده و احتمالا سر و صاحبی هدفمند (حقوقی ) پیدا میکنه میتونیم به رشد قیمتی سهم امیدوار باشیم.

این سهم با دیدگاه بنیادی سهم ارزنده ایه که در بلند مدت میتونه خریدارانش رو راضی کنه... در ضمن یادمون نره یه افزایش سرمایه ۲۰ درصدی هم داره...

با این حال تصمیم با خودتونه!...

راستی فکر میکنم روند دارویی ها مجددا تو همین هفته صعودی بشه...

سهمهایی در کف قیمتی

 

سهمای زیادی در حال حاضر در کف قیمتی هستند و همونطور که پیش از این گفتم تنها جو معدنی و فلزی بازار باعث مهجور مو ندنشون شده و از اونجا که فعلا این جو پایدار و ماندگاره خرید با دید بلند مدت اینچنین شرکت هایی توصیه میشه ـ هرچند بعضا میتونن نوسانات قابل قبولی در کوتاه مدت داشته باشن.

سموم علف کش (در قیمتهای حول و حوش ۱۱۰۰ در خریدش شک نکنید)

فرومولیبدن ( یکی دو ماه قبل رو ۲۴۰ مد نظر بازار بود؛ زیر ۱۸۰ حتما ارزنده است. بد نیست یه سری هم به منحنی قیمت جهانیش با لینک موجود در وبلاگ بزنید تا از آینده قیمتیش مطمئنتر بشید.)

ماشین سازی نیرو محرکه (معامله اندکش اون هم بعد از مدتهای مدید بیخبری از این سهم نظرم رو جلب کرد تا نگاهی به پیشینه قیمتیش بندازم ؛ کف ۱۶۹ تومان رو دیده ـفعلا توصیه نمیکنم اما حواستون بهش باشه.)

سرمایه پتروشیمی ( که چند ساعت پیش هم راجع بهش نوشتم)

و دارویی هایی که منفی میخورند بعضا فرصت خرید میدن ؛ غافل نشید چرا که اونطور که شواهد و قرائن نشون میده افزایش قیمت تولیدات دارویی محتمله... (با توجه به انتظار بازار بعید نیست سیری مانند کروی و ومعادن رو به شکلی ضعیفتر دنبال کنند؛ یادتونه که زمانیکه این سهما منفی و صف فروش بود ـ دو ...سه هفته پیش ـ توصیه کردم ، اما فعلا نمیتونم اسم شرکت دارویی خاصی رو  بگم البته...).