شاخص منفی ـ بازار مثبت

با توجه به خرید اکثر سهمهای دارای صف فروش در ساعات پایانی معاملات ( از جمله والبر- خسایپا- فاسیمین - بنیرو -وساخت -شسم و...) شاخصی که حدود ۱۱ واحد صعود کرده بود ریزش کرد تا در نهایت با ۲ واحد افت امروز رو سپری کنه.

اما شرکتهای به کف قیمتی رسیده ( طبق وعده ) : ایران خودرو - سایپا (با وجود صف اندک فروش از این سهم غافل نشید که نهایت ریزشش رو سپری کرده)

راستی در مورد هپکو : بر خلاف تصور همگان اینبار هدف این سهم نه ۱۹۰ که ۲۵۰ تومان است که برای این منظور  تا اواخر آبان به زمان نیاز داره.

در ضمن این موقع از سال حتما خرید شرکتهای دارویی مد نظرتون باشه .

فرومولیبدن

فرومولیبدن کرمان که اندکی بیش از یکساله که به بورس پیوسته نوسانات زیادی داشته اما تقریبا اکثر عمر کوتاهش رو با سود دهی طی کرده. الان هم بعد از تجربه منفی این یکماه ی اخیر داره به کف قیمتی میرسه.فعلا این رو زیر نظر داشته باشید تا یک سهم کاملا به کف رسیده رو تو نوشته بعدی معرفی کنم.

این هم نمودار قیمتی این سهم از آغاز تا امروز: 

 

نکته

به هر حال باید گفت و نوشت... هرچند میدونم این گفتن ها هم تاثیر نخواهد داشت!...

برای اونایی که تازه وارد کار خرید و فروش  سهام شده اند یا میشن (اونایی که از قبل اومدن که بارها تجربه کرده اند اما مطمئنا بعضی ها ـشاید در حد تعداد انگشتان دو دست! ـ باید توجه کنند ): روند این چند روز رو زیر نظر داشتید؟

این نوع حرکت در بورس برای بار اول رخ نمیداد و مطمئنا برای آخرین بار هم نخواهد بود , نوسان خصلت بورسه ـشاید مهمترین خصلت ـ البته جالبه توجه کنیم نه تنها مربوط به بورس و سهام که شاخصه ای اقتصادیه (جالبه بدونید مارکس نظریه ی ذاتی بودن نوسانات قیمت ها رو سالهای بسیار دور مورد بررسی قرارداد و اثبات کرد ).

اما برم سراغ  نکته ی مورد نظر ؛ دوستانی که بعضا تو تالار شیشه ای حافظ, سعدی , ایرانیان , شهرک غرب و... با هم بر خورد داشتیم و درد دل دوستانه تون رو شنیدم (و خوشحالم که قابل دونستیدم و بهم گفتید ) جو زده نشید , احساسی تصمیم نگیرید ,  تا صفی تشکیل میشه ـ چه از نوع خرید چه فروش ـ پیرو چشم و گوش بسته نباشید (البته تو این شرایط معمولا گوشها خوب کار میکنه و همون هم کار دست آدم میده ).                                                                                                                         

هنوز همون دلایلی که برای بهم ریختگی بازار ذکر شد پابرجاست اما ... بعضی صفهای فروش دوشنبه و سه شنبه تبدیل به صف خرید شد و مسلمه کیا ضرر کردن! (حدود ۴ تا ۵ درصد نوسان در یک یا دو روز که در مورد این شرکت ها صدق میکنه کم نیست!) 

راستی با نظر به این نکته و توجه به این موضوع که گاه شکار سهمهایی که مدتی سیر منفی رو تجربه کرده اند میتونه سودآورتر باشه توصیه میکنم قبل از اینکه اینجا نام برده شه بررسی کنید تا ببینیم تا چه حد هم نظریم.

همه چیز از زبان BBC

این خبر کمتر از یک ربع پیش روی سایت BBC قرار گرفته است. با اینکه در ظاهر جالب نیست اما بیانگر این موضوعه که در مرحله اول تنها تحریم فروش کالاهایی که در ساخت سلاحهای اتمی و موشکی کاربرد دارندمد نظره. البته اون هم فقط از دید اروپایی هایی که هنوز باب مذاکره رو باز میدونن! پس علی الحساب ( و به نظر من تا زمانیکه این موضوع به خوبی و خوشی حل بشه)خطری آنچنانی درکار نیست(و باز به نظر من اصلا از اول هم خطری نبوده بلکه این موضوع دستاویزی شده برا اونایی که گهگاه به نفعشون بازار منفی شه تا ماهیشونو بگیرند).
 
اروپا: چاره ای جز ارجاع ایران به شورای امنیت نداریم
 
خاویر سولانا
یک روز پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه گفتگوی تلفنی یک ساعته ای با علی لاریجانی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داد
اتحادیه اروپا پس از حدود سه سال گفتگو برای حل مناقشه اتمی با ایران اعلام کرد که دیگر چاره ای ندارد جز اینکه حل مناقشه را به شورای امنیت سازمان ملل متحد بداند، هرچند باب گفتگو با ایران را برای حل این مناقشه همچنان باز می گذارد.

موضع اتحادیه اروپا در قبال پرونده اتمی ایران پس از نشست وزیران امورخارجه 25 دولت عضو این اتحادیه اعلام شد که برای بررسی نحوه برخورد با فعالیت اتمی ایران و کره شمالی برگزار شده بود.

یک روز پیش از این جلسه، خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفتگوی تلفنی یک ساعته ای با علی لاریجانی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داد و درباره نتیجه این گفتگوی تلفنی به خبرنگاران گفت: "هیچ چیز، هیچ چیز، هیچ چیز تازه ای نیست، وضعیت تغییر نکرده است".

اتحادیه اروپا خواهان توقف غنی سازی اورانیوم در ایران تا زمانی است که نگرانی اش از بابت فعالیت اتمی ایران رفع شود، چراکه غنی سازی اورانیوم با غلظت بالا در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد.

اما ایران همواره اعلام کرده که برنامه اتمی اش تنها در راستای اهداف صلحجویانه است و غنی سازی اورانیوم را برای خودکفایی در تولید سوخت مورد نیاز نیروگاههای اتمی دنبال می کند.

گام بعدی که قرار است در قبال ایران برداشته شود بررسی قطعنامه ای است که آمریکا به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرده و طی آن خواستار تحریم فروش کالاهایی به ایران شده است که در ساخت سلاحهای اتمی و موشکی کاربرد دارند.

شورای امنیت پیشتر طی قطعنامه ای به ایران هشدار داده بود که اگر غنی سازی اورانیوم را متوقف نکند این شورا می تواند تدابیری علیه ایران بیندیشد، در این قطعنامه بصراحت اشاره ای به تحریم ایران نشده بود.

اما آگاهان می گویند میان پنج عضو دائم شورای امنیت در مورد اینکه چه تحریمهایی بر ایران اعمال شود توافق وجود ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه پیشتر گفته که آمریکا با تدوین قطعنامه ای برای تحریم ایران، تلاش جامعه جهانی برای حل مسئله اتمی ایران را وارد وضعیت بغرنجی می کند.

اروسیه و چین که دادوستد تجاری و نظامی گسترده ای با ایران دارند همواره با تحریم ایران مخالفت ورزیده اند.

این دو کشور به عنوان عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد دارای حق وتو هستند و می تواند مانع تصویب قطعنامه های مصوب این شورا شوند.

در میان پنج عضو دائم شورای امنیت، موضع آمریکا این است که ایران به صورت تدریجی و با صدور قطعنامه های پی در پی تحت تحریم قرار بگیرد.

بریتانیا نیز هرچند هنوز موضع صریحی درباره تحریم ایران نگرفته اما معمولاً موضعی نزدیک به آمریکا در قبال ایران داشته است.

فرانسه نیز که روابط اقتصادی پردامنه ای با ایران دارد پیشتر با تحریم ایران مخالفت ورزیده اما وزیرخارجه این کشور اخیراً در مورد ضرورت تحریم ایران سخن گفته است.

موضع جدید دولت فرانسه این است که تحریم ایران باید به گونه ای باشد که باعث پیشرفت در حل مسئله اتمی این کشور شود و در عین حال باید ابعاد معقول و منطقی داشته باشد و امکان آن وجود داشته باشد که در صورت توقف تحریم، شرایط به حال عادی بازگردد.

چهارشنبه ی مثبت

کم کم داره نشانه های برگشت بازار پدیدار میشه . زودتر از اونکه خبرا بیرون بیاد!

با این اوصاف و تشکیل تدریجی صف های خریدی که از هم اکنون مشاهده میشه باید نوید چهارشنبه مثبت رو داد.

راستی به سهم های دیروز هپکو رو هم اضافه کنید.

انتظار!...

بازار همچنان منفیست اما خدا رو شکر اکثر فعالان حقیقی که کمی مضطرب شده بودند دوباره امیدواریشون رو بدست آوردن (حقوقی ها هم که حسابشون جداست و ترس براشون معنی نداره). خبرهایی که میرسه اگه خیلی خوب نباشه بد هم نیست تنها یه محرک هر چند کوچک لازمه تا دوباره همه چیز صف خرید پیدا کنه! خوش به حال اونهایی که برای خرید تو این بازار خراب پول داشتند!...

در حالیکه تا چند ساعت آینده نتیجه جلسه اعضای ۵+۱(در واقع اروپاییها)  در مورد ایران معین میشه که حتی اگر تاخیر در رای گیری باشه میتونه تاثیری رو که همه منتظریم داشته باشه به این نکات هم باید توجه داشت که ۱. فعلا کره شمالی محور نگرانیهای جهانیه۲. همینطور که روزنامه هایی مثل دنیای اقتصاد و ابرار اقتصادی امروز (دوشنبه) نقل کرده بودند ـو البته اخبار این بحث رو کماکان در روزهای آتی و در همین روزنامه ها خواهیم دید ـ ریزش معادن انگورانی با اینکه نا خوشایند اما پیش بینی شده بوده تاثیر قابل توجهی در تولید شرکتهای وابسته نخواهد داشت.( لازمه دقت کنیم ۷ ماه از سال گذشته خیلی از این شرکتها که EPSشون رو با قیمت جهانی زیر ۳۰۰۰ دلار اعلام کرده اند بیش از ۶۰ درصد  این عایدی رو پوشش داده اند و باز هم تعدیل مثبت خواهند داشت و مسلما ذخیره چند ماه دیگر رو هم دارند )۳.قیمت اکثرسهمها همچنان از ارزش ذاتی خود پایینترند. ۴.قیمت جهانی روی۳۸۰۰ دلار رو رد کرد و همچنان روی نوار صعود حرکت میکنه.

اما باز هم انتظار میکشیم!

اما پیشنهاد خرید:

شاراک ، شصفها ، شخارک ، خصدرا ، وتوصا ، والبر ، کگل ، کچاد ، ومعادن ،مرقام ، شسم ، فاسیمینح (حدود ۲۱۰۰ اکیدا توصیه میشه) ، و همه شرکت های گروه روی  

(البته میتونید صبر کنید تا شاید اونایی که معامله میشن رو یه ۲-۳ درصدی پایینتر هم بشه خرید)

روی جایگزین نفت

با وجود اخبار سیاسی نه چندان خوشایند مبنی بر تهیه پیشنویس مفاد تحریم ایران و به تبع اون بازار نا مناسب این چند روز بررسی رشد صعودی تا حدودی دور از تصور که عده ای از کارشناسها تخریب بخشی از معدن انگوران رو درش موثر میدونند و با توجه به نمدار قیمتی میشه  امیدوار بود این بار نوبت روی باشه که سیری رو که سال گذشته نفت پیمود  سپری کنه!...

در وقت مناسب اقدام به خرید این گروه بویژه با توجه به این نکته که تنها بخشی از معدن انگوران تخریب شده و ذخیره ای هم از قبل برای تمام شرکت های گروه موجوده که دست کم تا ۳ ماه دیگه رو پاسخ گوست توصیه میگردد .

خبری بسیار مهم

من که هنوز از رو نرفته ام و برعکس دوستان وبلاگ نویسم که در زمینه سهام مطلب مینویسند و این چند روز بازار خرابی بر خلاف من ترجیح دادن هیچ ننویسند هنوز دنبال مدرک و سندم تا به شمایی که لطف میکنید و به این وبلاگ سر میزنید امید بدم.پس یه ضرب برم سراغ خبری که ‌بی بی سی کمتر از نیم ساعت قبل رو سایت قرار داده تا از رادیو و تلویزیونی که فردا میخوان اعلام کنند جلوتر باشم: 

ابراز تعهد بوش به حل دیپلماتیک مساله ایران و کره
 
جورج بوش
آقای بوش گفت به راه حل دیپلماتیک برای حل مساله ایران و کره شمالی متعهد است
جورج بوش روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در مورد بحران های جاری پیرامون برنامه های اتمی کره شمالی و ایران گفته است که پیش از بررسی هرگونه اقدام نظامی، "کلیه تلاش های دیپلماتیک" ممکن را برای حل آنها به کار خواهد گرفت.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسش ها درباره رویکرد دولتش به ایران و کره شمالی گفت: "به اعتقاد من فرمانده کل قوا باید همه تلاش های دیپلماتیک را پیش از توسل جستن به نیروی ارتش امتحان کند."

وی افزود: "دیپلماسی هنوز به آخر خط نرسیده، و ما همچنان کار خواهیم کرد تا به دیپلماسی فرصت کاملی برای موفقیت بدهیم."

همزمان با سخنان آقای بوش پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان توافق کردند به سفرای خود در سازمان ملل دستور دهند قطعنامه ای برای تحریم ایران تنظیم کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شان مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که دیپلمات های ارشد این کشورها فهرستی مقدماتی از تحریم های احتمالی را صبح چهارشنبه در جریان یک کنفرانس ویدئویی نهایی کرده اند.

ایران از ضرب الاجل 31 اوت قطعنامه شورای امنیت برای تعلیق بخش های حساس برنامه اتمی اش از جمله غنی سازی اورانیوم سرپیچی کرده است.

رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در کنفرانس خود گفت: "پیام آمریکا به کره شمالی و ایران و مردم این دو کشور این است که ما خواهان حل مسائل از طریق مسالمت آمیز هستیم."

جورج بوش بار دیگر بر سیاست کشورش برای انجام گفتگوهای چند جانبه با این کشورها صحه گذاشت: "من شدیدا معتقدم که در مورد کره شمالی و ایران، بهترین راه برخورد با این رژیم ها این است که با بیش از یک صدا با آنها صحبت کنیم."