سرمایه گذاری توسعه معادن وفلزات

 

ومعادن در شرایط کنونی حتی بدون توجه به مجمع پیش روی چادرملو سهمی با آینده روشنه که ۱.سقوطش تا این قیمت و ۲.حجم معاملات بالا ۳.پوشش بسیار مناسب ۹ ماهه(۷۷درصد) ۴. تعدیل مثبت حتمی و ... خریدش توصیه میشه. البته دیدتون بلند مدت باشه ،میتونید اواخر اردیبهشت یا خرداد شاهد رشدی بسیار مناسب باشید. 

پیروی از صف ، چرا نه؟

 

یکی از مسایل مشکل آفرین و بحرانساز بورس ما تشکیل صفهاییست که بعضا بدون دلیل مشخص حجم بالایی هم پیدا میکنه.

در این بین صفهای بعضا مطمئن و با حساب و کتاب شکل گرفته هم وجود داره اما اونچه مهمه اینه که نباید پیرو چشم و گوش بسته این صفها بود ، چیزی که متاسفانه بین فعالان غیر حرفه ای و اکثرا خرد بازار (والبته گاهی هم فعالان کلان) شدیدا به چشم میخوره و برای اینه که گهگاه شاهد صفهای چند روزه ای هستیم که در نهایت فروشنده یا خریدار به صف پیوسته رو زیاندیده بیرون میفرسته.

میدونم همیشه برای تشکیل این صفها دلایلی هم ذکر میشه اما بیشتر این دلایل شایعات هست و نه دلایل حقیقی …

بگذریم ، اما چرا نباید به این صفها پیوست؟ تجربه در بیشتر موارد (و نه همه) نشون میده که اگر صفی دارای معامله کمی باشه اکثر به صف پیوسته ها تا زمانی که سیلابی نیاد و صف رو جمع نکنه سرشون بیکلاه میمونه و وقتی که صف جمع شد به یکباره جهت قیمتی سهم برعکس میشه، یعنی اگر صف خرید بوده قیمت سهم با جمع شدن صف خرید منفی و اگه صف فروش بوده قیمت سهم با اتمام صف فروش مثبت میشه که اغلب این مثبت یا منفی شدن هم برابر کل نوسان مجاز هست (با شرایط فعلی همون 2 درصد). یعنی اگر سهمی در صف فروش با 2 در صد منفی روز فروش رفته بعد از جمع شدن صف با 2 درصد مثبت معامله میشه یعنی 4 درصد نوسان در یک روز(وهمین طور در مورد صف خرید).

 

البته این مطلب رو بارها در بورس شاهد بودیم اما باید ذکر کنم بعضی از کارگزاران قادرند برای بعضی از نورچشمیها بدون توجه به صف و تقدم و تاخر معامله انجام بدن که مطلب فوق برای این عزیزان صادق نیست.

 

اینکه پیرو صف باشید یا نه ؟ قضاوت با خودتون!...

شاید هفته ای مثبت

 

خوب به دلایلی میشه به بازگشت آرامش نسبی در این هفته امید داشت:

۱. جبهه گیری سناتورهای آمریکایی به مواضع سیاسی بوش در برابر ایران ( بعد از گرفتاری در بحران ناشی از جنگ ۴ ساله عراق)

Senators to Bush: Stay out of Iran
CNN.com Thu, 11 Jan 2007 7:45 PM PST
President Bush's warnings to Iran and Syria to not interfere in Iraq and the arrest of six Iranians in Iraq by U.S. troops raised eyebrows Thursday on Capitol Hill, where senators warned Bush against widening the nearly four-year-old war.

۲. انتشار اطلاعیه های اکثرا مثبت(اغلب ۹ ماهه) در دو روز کاری پایان هفته.

۳.برگشت صعودی قیمتهای LME و بخصوص روی که نقش تعیین کننده ای تو بازار داره (فعلا ۳۸۸۹ دلاره و علی الحساب برای بازه زمانی کوتاهی صعودی نشون میده ).

البته گذشته از این موارد که میتونه جو روانی بازار رو امیدوارتر کنه نیاز به دخالت حقوقی های بازاره که صف فروش سهام شرکتهای مد نظر اکثریت مثل روی و چادرملو و ... رو جمع کنه ، امری که برای طولانی تر نشدن سقوط بازار و با توجه به زیر سوال رفتن سیاستهای اقتصادی کاملا محتمله!...

به هرحال امیدوارم سایه اخبار سیاسی بر بورس کمتر بشه و بازار مثبت.

شرایط بورس از زبان BBC

 

شاخص بورس تهران باز چهار رقمی شد
 

 
 
بورس تهران
ارزش معاملات سهام در آخرین روز کاری هفته گذشته تنها پنج میلیارد تومان بود
سه هفته پس از صدور قطعنامه تحریمی شواری امنیت علیه جمهوری اسلامی، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات هفته گذشته به زیر مرز روانی ۱۰ هزار واحد سقوط کرد.

داد و ستدهای هفته گذشته بورس تهران در شرایطی آغاز شد که سهامداران نهادی پیشتر اعلام کرده بودند که با افزایش خریدهای خود مانع از افت بیشتر قیمت سهام شرکتهای بزرگ خواهند شد.

با این حال عرضه های سنگین شرکتهای بیمه باعث نقض این توافق شد تا سیر نزولی شاخصهای بورس همچنان ادامه یابد.

این در شرایطی بود که با آغاز افت قیمت فلز روی در بازار های جهانی، سهام شرکت های تولید کننده با افزایش تقاضای فروش مواجه شد.

طی ۱۰ ماه گذشته و متاثر از سیر صعودی قیمت فلز روی در بازار جهانی، افزایش مستمر قیمت سهام شرکت های تولید کننده روی در کاهش نوسان شاخص کل بورس تهران نقش اساسی داشت.

از سوی دیگر احتمال ابطال معامله عمده سهام شرکت هپکو که از بزرگ ترین تولید کننده ماشین آلات به شمار می آید، بار دیگر فضای عدم اطمینان به سیاست های مدیریت بازار سرمایه ایران را در میان سهامداران بورس تهران افزایش داد.

بدین ترتیب در کمتر از چهار ماه پس از ابطال معامله عمده سهام بانک پارسیان، دومین معامله عمده انجام شده در بورس سهام تهران در آستانه ابطال قرار گرفت.

این در حالی است که هفته پیش مجلس با انتشار گزارش خود خطاب به رییس جمهور در مورد بانک پارسیان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به برخورد غیر منصفانه با بزرگ ترین بانک خصوصی ایران متهم کرد.

از سوی دیگر شروع سیر نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی که قیمت سبد نفتی ایران را به کمتر از ۵۲ دلار برای هر بشکه رسانده، نگرانیهای تازه ای را در مورد کاهش رشد اقتصاد ایران در سال جدید میلادی به وجود آورده است.

در همین حال مقامات ارشد جمهوری اسلامی بار دیگر بر ادامه فعالیت های هسته ای پافشاری کردند.

متعاقب این اظهارات چهارمین بانک بزرگ دولتی ایران یعنی سپه به دلیل نگاهداری حسابهای شرکتهای ایرانی فعال در امر تولید موشک با تحریم سیستم بانکی اروپا و آمریکا مواجه شد. پیشتر نیز دیگر بانک دولتی ایران یعنی صاردات نیز مشمول تحریم بین المللی شده بود.

بورس
 طی ۲۸ روز پس از صعود شاخص کل به محدوده پنج رقمی و عبور از مرز ۱۰ هزار واحد بار دیگر این شاخص چهار رقمی شد
 

با نمودار شدن آثار اولیه تحریم و کمرنگ شدن احتمال حصول توافق دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و غرب که به منزله افزایش دامنه تحریم ها در نشست یک ماه آینده شورای امنیت سازمان ملل است، سیر نزولی شاخص های بورس تهران شتاب بیشتری گرفت، به طوری که در جریان آخرین روز کاری بورس تهران در هفته گذشته ارزش معاملات سهام تنها به پنج میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات روزانه سهام در هفته ماقبل تصویب قطعنامه شورای امنیت بیش از ۷۰ میلیارد تومان بود.

فراز و نشیبهای شاخص

همچنین شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته با بیش از ۱۳ واحد کاهش به ۹ هزار و ۹۹۲ واحد تنزل کرد.

بدین ترتیب ۲۸ روز پس از صعود شاخص کل به محدوده ۵ رقمی و عبور از مرز ۱۰ هزار واحد بار دیگر این شاخص چهار رقمی شد.

شاخص کل بورس سهام تهران، اولین بار از نیمه دوم سال ۱۳۸۲ خورشیدی به بالای ۱۰ هزار واحد صعود کرده بود.

این شاخص در آذر ماه سال ۱۳۸۳ به بالاترین حد خود یعنی ۱۳ هزار و ۸۷۰ واحد رسید.

اما تا تیرماه سال گذشته خورشیدی در چارچوب یک سیر نزولی به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد تنزل کرد.

تحلیلگران مسایل بازار سرمایه، علت آغاز رکود بورس تهران را نگرانی سهامداران از پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و افزایش مناقشه هسته ای جهموری اسلامی با غرب ارزیابی کردند.

همچنین آنها اصرار مجلس هفتم و اکثریت اصولگرای آن بر اجرای سیاست های اقتصادی دستوری را هم موثر دانستند.

البته برخی کارشناسان مسایل داخلی بورس تهران همچون شکل گیری قیمت های حبابی و کاذب را نیز در این افت بی تاثیر نمی دانند.

با این وجود با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته شتاب نزول شاخصهای بورس تهران افزایش یافت، به طوری که در بهمن ماه سال گذشته شاخص کل بورس تهران به کمتر از ۱۰ هزار واحد رسید.

پیشتر بانک مرکزی جمهوری اسلامی علت اصلی رکود بازار سرمایه ایران را علاوه بر التهاب هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری، تغییر جهت سیاستهای اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود.

هر چند ۲۸۵ روز پس از این سقوط، شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات بیست و دوم آذر ماه گذشته بار دیگر پنج رقمی شد ولی این روند تنها ۲۸ روز دوام داشت و در پایان مبادلات هفته پیش این شاخص بار دیگر چهار رقمی شد.

در مجموع داد و ستدهای هفته گذشته بورس تهران نیز، شاخص کل بازار سهام بیش از ۳۹ واحد کاهش یافت و ۱۱۵ واحد از بازده سرمایه گذاری در بازار سهام ایران کاسته شد. شمار خریداران سهام نیز در این هفته با ۳۳ درصد کاهش به کمتر از ۱۰ هزار نفر رسید.

ارزیابی کارشناسان نشان می دهد که ۶۶ درصد از سقوط دو ساله شاخص کل بازار سرمایه ایران پس از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است.

کارشناسان مرز ۱۰ هزار واحد را مرز روانی شاخص کل در بورس اوراق بهادار تهران می دانند و در شرایط فعلی پیش بینی می کنند که سیر نزولی این شاخص تا ۹ هزار و ۹۰۰ واحد ادامه یابد، مگر آن که مدیران بورس مانع از آن شوند.

تجهیز نیروی زنگان

 

تجهیز نیروی زنگان همون سهمی که از سال گذشته و پس از اعلام مدیریت عاملی علیرضا احمدی همه منتظر بازگشاییش در قیمتهای بالا و صعودش بودند امروز و بعد از ماهها توقف نماد به شکلی دور از انتظار و با افت شدید قیمت باز شد تا این سهم هم چوب محبت مدیریت بورس رو به نوعی دیگه تجربه کنه!

خوب تقریبا همه ی فعالان از جبهه گیری مدیریت بورس در برابر دکتر احمدی (معروف به ریش قرمز بورس) آگاه هستند و اونچه باعث شد این نماد ماهها به ناحق متوقف بمونه (چرا که مدیریت شرکت خواستار بازگشایی بود و جالبه بدونیم حالا هم که نماد باز میشه بدلیل اعتراضات بسیار مدیریت این شرکت بوده) حضور این سهامدار نام آشنا بعنوان یکی از سهامداران عمده شرکت بوده .

با تمام این تفاسیر و با توجه به ۱. P/E مورد نظر این شرکت ، به اتمام رسیدن سال مالی ۸۵ (۳۰/۸/۸۵) و اعلام EPS سال ۸۶ به مبلغ ۴۵۰ ریال ۲. ترکیب سهامداران حقیقی عمده که مسلما باعث جلب نظر بازار به این سهم میشه و ۳. در پیش بودن مجمع سالیانه برای تقسیم سود ۸۵ و در نظر گرفتن این احتمال که امکان سقوط قیمت( زیر ۱۵۰ ) تقریبا وجود نداره ( با P/E =۶ قیمت این سهم۲۷۰ تومان میشه)... سهام نیروی زنگان با نماد شزنگ میتونه انتخابی بسیار مفید برای فعالان بلند مدت باشه.

راستی با توجه به نمادهای با بیشترین بازدید روزانه و نیز حجم معاملات سهامی مانند کروی (و در کنار وجود صف خرید برای کالسیمین و فرآوری) میشه به این نکته پی برد که این سهم همچنان مد نظر فعالان بزودی و در قیمتهای پایینتر شاهد جمع آوری صف فروش خواهد بود.

در مورد کچاد و ومعادن نیز تقریبا همین وضعیت صادقه و اگر طبق انتظار چادرملو برای افزایش سرمایه متوقف بشه رشد هر دو قریب الوقوع است.

روشنگر یا جریانساز؟!...

 

این روزا کمتر کسی از فعالان ریز و درشت بازار سرمایه پیدا مشه که نامی از ایران تحلیل نشنیده باشه و یا مطلبی در روزنامه های مرتبط از این شرکت ندیده باشه...

"ایران تحلیل" که از همون آغاز با فعالیت تبلیغاتی شدیدی سعی در باز کردن جایی در بازار سرمایه داشت روزهای نخست رو با توزیع رایگان بولتن های چاپی در تالارهی بورس (تالار حافظ، سعدی، ایرانیان و ...) شروع کرد و با ارجاع به سایت اینترنتی باعث شد خیلیها که از این نوع تبلیغ بهره برده بودند در سایت ثبت نام کنند . سپس در گام بعد و همزمان با ارسال مطالب جدیدش به email چنین کاربرانی اقدام به تماسهای تلفنی با این افراد میکرد و از اونا میخواست تا با مبلغی توافقی مشترک بولتن های تحلیلیشون بشن ...و به نظرم تو این کار هم با توجه به اینکه از افرادی با روابط عمومی مناسب بهره میبردند نسبتا موفق بودند؛ البته اگر خیلیها هم تو بازار نه چندان خوشایند و نسبتا نا امید نیمسال دوم ۸۴ رمق و امیدی برای پیگیری چنین مطالبی نداشتند  "ایران تحلیل" براشون اسمی آشنا میشد!...

گذشت و گذشت... (راستی تا یادم نرفته ؛ تو پاییز ۸۴ بارقه های امید کم کم داشت پدیدار میشد ؛ این هم توضیح تو پرانتزی ) و  امسال ورق برگشت... طوریکه حتی سهامداران زمانی شکست خورده و مغموم که زمانی پشیمون از ورود به چنین عرصه ای با خودشون عهد کرده بودند دیگه سراغ چنین بازاری نیان، برگشتند!

و باز هم کما اینکه قبلا هم گفتم یادآوری کنم که به لطف رشد دور از انتظار قیمتهای جهانی ( مانند اونچه که سال به سال تو کشورمون داریم ) قندیها... داروییها... معدنیها ... و ... رشد خوبی رو شت سر گذاشتند و تو این ایام بود که خیلیها اومدن و گفتند: (( إ... عجب!... این رو که سایت فلان نوشته بود!... یا : بابا دمشون گرم... قابل اعتمادن و ...)) و به سان همیشه که ما وقتی نتیجه مطلوب باشه عملکرد رو قبول میدونیم و فقط خوبیها و نکات مثبت رو میبینیم ، ایران تحلیل رفت که غولی تو این بازار بشه!...(باز هم یه مثال مرتبط تو پرانتز بگم؛ مثلا تیم فوتبال ما هر وقت هم بد بازی کرده اما نتیجه گرفته همه تحسینش کردند و اونایی هم که حواسشون بوده جرات نکردند انتقاد کنند!...)

ایران تحلیل شروع کرد به ارسال sms های روزانه که همگام با جو بازار خبرای اکثرا قابل اعتمادی بیان میکرد... در کنارش یه ستون یومیه برای خودش تو روزنامه ی دنیای اقتصاد باز کرد... و امروز خیلیها رو مجذوب خود کرده...

اما اونچه باعث شد تا راجع به این شرکت و دوستانی که خود رو در درجه اول فعال فارکس و نه بورس ایران میدونند مطلب بنویسم چیز دیگریست...

شاید این روزا شما هم مثل من مطالب این دوستان رو با sms دریافت میکنید یا به سایتشون سر میزنید و ... و شاید هم تنها منبع تصمیم گیریتون تحلیل ها و پیشنهادهای این شرکت و این سایت باشه!

اما آیا هیچ فکر کردید که این دوستان هم در کنار خیل مطالب درست و قابل اعتمادشون ، بعضا و به فواصل زمانی نه چندان طولانی مطالبی با مفاهیم کاملا متناقض در موردی خاص منتشر میکنند؟... ( برای نمونه در مورد تایرا و به فاصله یک روز یا همین چند روز پیش راجع به کروی که از قضا تو دفتر شرکت معادن روی با مسوول سهام صحبت میکردم... ) یا گهگاه برای زیر بار مسؤولیت نوشته ای نرفتن مینویسند : ((به عقیده عده ای از کارشناسان ...))

آیا به این نتیجه نمیرسید که این شرکت با این فعالیت گسترده و انتشار مطالب زیر نویس شده با آدرس سایت در روزنامه های پر خواننده ای مثل همشهری داره میره که از یک تحلیلگر به یک جریانساز بدل بشه؟!...

و بدونید اگر روزنامه های بعضا مسؤولیت نشناس ما صرفا برای تأمین منابع مالیشون حاضر به نشر هر خبر به چنین جریانسازیهایی کمک میکنند و در کنارش سهامداران اکثرا جزء اسیر و بازیچه چنین جریانهای ساختگی میشن که مطمئنا اگر به اوج برسه اندک زمانی  همه پیروان این جریان کامیاب میشن اما در درازمدت خدا میدونه چه بلا و فاجعه ای چشم انتظار  بورس و سهامدارن خواهد بود ؟! که حداقل اون مسخ تفکر و تحلیل دربین فعالان بازار و پیروی از سلطان و جهت دهی بی منازع است،خواهد بود!...

با نهایت احترام به دوستان فعال در ایران تحلیل، امیدوارم در راهی که شاید نادانسته و ناخواسته دارند بنیان گذاری میکنند تجدید نظر کنند و امیدوارم سهامداران و فعالان هم با دیدی بازتر و با تفکر بیشتر در اخبار و مطالب منتشره تصمیم بگیرند و در نهایت امیدوارم مسؤولین چنین روزنامه هایی هم به عواقب چنین نشر اخباری بیاندیشند!...

موفق باشید

تصویب قطعنامه... خدا را شکر!...

 

خدا رو شکر که بالاخره این قطعنامه ای که بهانه ای برای بازی دادن بازار بورس بعنوان یکی از تاثیرپذیرترین ها ـو شاید تنها تاثیرپذیر اینچنینی ـ بود تصویب شد تا خیال همه راحت شه که همونطور که ماهها پیش از زبان BBC نوشته بودم که تنها تحریم در حوزه تسلیحات و فن آوری اتمی است این قضیه عینی بشه... البته یک مهلت دو ماهه هم برای تعلیق غنی سازی داده شده و در مذاکره هم همچنان باز خواهد بود.

البته مطمئن نیستم ممکنه هنوز بعضی ها بتونن با این ابزار برای گل آلود کردن آب بطور مقطعی عمل کنند اما واقعیت اینه که علی رغم این موضوع و گذر از این بازیهای مقطعی ، بازار بورس هم به آرامشی پایدارتر میرسه...

البته واکنش مقامات سیاسی ایران هم میتونه در نگرانی و یا آرامش نه تنها بازار که جامعه تعیین کننده باشه، به هر حال تا ساعاتی دیگر بهتر میتوان در این باره قضاوت کرد!...

این هم عین خبر به نقل از BBC :

قطعنامه تحریم ایران تصویب شد
 
تجهیزات هسته ای ایران
ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز است اما آمریکا و برخی از کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به سلاح های هسته است
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا قطعنامه ای را تصویب کردند که بنابر آن، صدور مواد و تجهیزاتی به ایران که با فعالیتهای حساسیت برانگیز اتمی ارتباط داشته باشند ممنوع می شود.

بر اساس این قطعنامه که به دنبال خودداری ایران از توقف غنی سازی اورانیوم در قطعنامه های پیشین شورای امنیت به تصویب رسیده، دارایی های برخی موسسات و افراد مرتبط با برنامه های هسته ای ایران در خارج از این کشور مسدود می شود.

الخاندرو ولف، نماینده آمریکا در سازمان ملل، ایران را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای متهم کرد و خواستار اعمال هرچه سریعتر تحریم های تصویب شده علیه برنامه اتمی جمهوری اسلامی شد.

در همین حال جواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل، پس از رای گیری در شورای امنیت از آنچه 'اقدامات بی پایه و غیرقانونی' خواند، انتقاد کرده و گفت: "امروز برای نظام منع گسترش [سلاح های هسته ای] روز بدی است."

پیش نویس قطعنامه تحریم ایران را ابتدا بریتانیا و فرانسه با همراهی آلمان که عضو شورای امنیت نیست تنظیم کردند و آمریکا نیز موافقت خود را با آن اعلام کرد اما به دلیل مخالفت روسیه و چین، این پیش نویس چند بار اصلاح شد تا اینکه به تصویب رسید.

 انجام اینگونه اقدامات سیاسی وغیرحقوقی شورای امنیت، نمی‌ تواند حقوق حقه و مسلم کشورها را محدود و یا در اجراء و اعمال آنها مانع ‌تراشی کند، بلکه صرفا بی ‌اعتبار شدن تصمیمات شورای امنیت را در پی خواهد داشت
 
بیانیه وزارت امور خارجه ایران

بریتانیا از طراحان قطعنامه تحریم ایران بوده و مارگارت بکت وزیرخارجه بریتانیا از تصویب این قطعنامه استقبال کرده و گفته است رأی شورای امنیت به تحریم ایران نشان داد که اعضای جامعه جهانی در تلاش برای اطمینان یافتن از اینکه ایران دست به تولید سلاح اتمی نزند همچنان با یکدیگر همصدا هستند.

اما وزارت امور خارجه ایران در بیانیه ای اقدام شورای امنیت را "فرا قانونی و خارج از چهارچوب وظایف شورا [ی امنیت] و برخلاف مقررات صریح منشور ملل متحد" نامیده و آن را سبب "بی ‌اعتبار شدن تصمیمات شورای امنیت" دانسته است.

چین و روسیه هر دو دارای روابط گسترده تجاری با ایرانند و روسیه فراهم آورنده اصلی فناوری اتمی برای ایران است.

رئیس جمهور ایران پیشتر تهدید کرده بود که مناسبات خود را با کشورهایی که از تحریم این کشور حمایت کنند مورد بازبینی قرار خواهد داد.

همچنین روز شنبه، ساعاتی پیش از آغاز جلسه شورای امنیت، غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس ایران، هشدار داده بود که در صورت تصویب قطعنامه علیه ایران، این کشور در همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی تجدید نظر می کند.

در حالی که کشورهای طرفدار تحریم ایران، نسبت به اهداف فعالیت اتمی این کشور ابراز نگرانی می کنند ایران برنامه هسته ای خود را کاملاً صلح آمیز می داند و اعلام کرده که حتی با وجود تحریم این برنامه را ادامه خواهد داد.


UN Council Imposes First Sanctions on Iran's Nuclear Program
Bloomberg.com Sat, 23 Dec 2006 8:57 AM PST
Dec. 23 (Bloomberg) -- The United Nations Security Council voted 15 to 0 to impose sanctions on Iran for its nuclear program for the first time, including a ban on acquisition of materials and technology that might be used to build an atomic bomb.

Security Council approves Iran sanctions
CNN.com Sat, 23 Dec 2006 9:06 AM PST
UNITED NATIONS (AP) -- The U.N. Security Council Saturday unanimously approved a resolution that would impose sanctions against Iran for its nuclear program, culminating two months of tough negotiations aimed at getting Tehran to suspend uranium enrichment.

باز هم BBC

 

خوب از مسوولیتهای خود خواسته ام در این وبلاگ درج مطالب BBC بدلیل فیلترینگ این سایته چرا که فکر میکنم بخصوص تحلیلهای بورسیش ارزش خوندن رو داره...

گسترش نفوذ قرض الحسنه ها در بورس تهران


 
 
بورس تهران
تحلیلگران معتقدند بورس تهران به دلیل بالا و پایین رفتن سوددهی آن، مامن مناسبی برای حضور سرمایه های قرض الحسنه ها نیست
بورس اوراق بهادار تهران با وجود افزایش نقش سهامداران نهادی در مبادلات، طی داد و ستدهای هفته گذشته با کاهش ۱۸۳ واحدی شتاب رشد شاخص کل مواجه شد و شمار خریداران سهام نیز در ادامه روند نزولی دو هفته اخیر کاهش یافت.

همزمان با ادامه رونق داد و ستد سهام شرکت های معدنی و پتروشیمی، بورس سهام تهران معاملات هفته گذشته را با رشد ۳۵ واحدی شاخص کل آغاز کرد.

این رشد که در پی افزایش ۲۲۳ واحدی شاخص کل بورس تهران در جریان مبادلات دو هفته گذشته رقم خورد، سازمان خصوصی سازی را نسبت به شتاب بخشیدن به عرضه سهام شرکتهای دولتی ترغیب کرد.

بر این اساس طی داد و ستدهای دو روز اول هفته گذشته حدود ۵۰ میلیون سهم از سهام دو شرکت دولتی گسترش ماشین آلات عمرانی و زراعی و موتور سازان تراکتور سازی به ارزش پایه ۵/۱۶ میلیارد تومان برای واگذاری به بخش غیر دولتی عرضه شد.

این دو عرضه با استقبال سرد فعالان بازار سرمایه ایران مواجه شد و سازمان خصوصی سازی با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که سهام این دو شرکت با قیمتهای پایین تر دوباره عرضه خواهد شد.

در پی این اتفاق برخی کارشناسان سازمان بورس را به پدید آوردن رونق مصنوعی در معاملات دو هفته قبل متهم کردند اما رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با واکنشی سریع به این اظهار نظرها، رونق به وجود آمده در مبادلات سهام را طبیعی قلمداد کرد.

خرید هفت میلیاردی

در همین حال عرضه سهام دو درصد از سهام شرکت معدنی باما از سوی شرکت سرمایه گذاری دانایان پارس به سرعت فروش رفت.

ولی یک روز بعد مشخص شد که خریدار این سهام حدودا هفت میلیارد تومانی صندوق قرض الحسنه انصار المجاهدین بوده است.

بدین ترتیب بار دیگر نگرانی ها در مورد افزایش حضور نهادهای مالی وابسته به اصولگرایان در بازار سرمایه افزایش یافت.

آقای احمدی نژاد در میان بسیجیان
  دو هفته پس از پیروزی محمود احمدی نژاد، صندوق قرض الحسنه بسیجیان با خرید ۱۰ میلیارد تومان سهام به حمایت از بازار سرمایه ایران پرداخت
 

کارشناسان بر این باورند که سابقه کم فعالیت صندوق های قرض الحسنه در بورس و نگرش غیر حرفه ای آنها به مبادله سهام، تعادل بازار سرمایه را از میان می برد و این حضور زمینه های شکل گیری تقاضاهای خرید غیر واقعی و فارغ از تحلیل های کارشناسی را افزایش می دهد.

همچنین تحلیلگران مسایل بازار پول معتقدند بورس تهران به دلیل بالا و پایین رفتن سوددهی آن، مامن مناسبی برای حضور سرمایه های قرض الحسنه ها نیست و این حضور می تواند همچون دو سال گذشته موجب بروز بحران منابع مالی در میان قرض الحسنه ها شود.

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد تا حامیان بزرگ این صندوق ها که بیشتر از قشرهای مذهبی جامعه ایران هستند و همچنان نسبت به سود بازار سهام، شبهه غیر شرعی دارند، پشتیبانی خود از این صندوق ها را کاهش دهند.

با این وجود حضور قرض الحسنه ها با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته خورشیدی افزایش چشمگیری یافته است، به طوری که دو هفته پس از پیروزی او که بورس تهران با افت ۲۷۰ واحدی شاخص کل مواجه شد، صندوق قرض الحسنه بسیجیان با خرید ۱۰ میلیارد تومان سهام به حمایت از بازار سرمایه ایران پرداخت.

همچنین با روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد اخباری مبنی بر دعوت رسمی دولت او از نهادهای مالی وابسته به اصولگرایان مذهبی برای پشتیبانی از بورس تهران منتشر شد.

سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه معاملات هفته پیش و در واکنش به افزایش انتقادها نسبت به حضور پر ریسک قرض الحسنه ها در بازار سهام از انتشار فهرست خریداران عمده سهام امتناع کرد.

 قطعنامه جدید گروه ۵+۱ حاوی تحریم های جدی علیه اقتصاد ایران نیست و بر این اساس نگرانی جدی در مورد بازگشت رکود به مبادلات بازار سرمایه ایران وجود ندارد
 
خوش بینها
 روند نزولی شاخص کل طی مبادلات هفته گذشته نشانگر بروز آثار روانی منفی ارایه این قطعنامه بر مبادلات بورس تهران است
 
بدبینها

برخی تحلیلگران مسایل بورس تهران، علت افزایش عرضه عمده سهام طی مبادلات هفته گذشته را نزدیک شدن به موعد رای گیری برای قطعنامه گروه ۵+۱ علیه فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی اعلام کردند.

در مقابل تعدادی از کارشناسان علت عرضه های پی درپی و پرحجم را ناشی از به پایان رسیدن مهلت شرکت های سرمایه گذاری برای شناسایی سود در سال مالی منتهی به آذر ماه ارزیابی کردند.

در مجموع مبادلات ۳۹۸ میلیارد تومانی هفته گذشته، رشد شاخص کل بورس تهران با ۱۸۳ واحد افت نسبت به دو هفته قبل در مرز ۱۰ هزار و ۷۸ واحد متوقف شد. در همین حال افت شمار خریداران سهام در ادامه روند نزولی دو هفته گذشته به چهار درصد رسید. در مقابل، بازده سرمایه گذاری در بورس تهران ۱۲۶ واحد رشد کرد.

چشم انداز

کارشناسان خوشبین بورس تهران معتقدند که قطعنامه جدید گروه ۵+۱ حاوی تحریم های جدی علیه اقتصاد ایران نیست و بر این اساس نگرانی جدی در مورد بازگشت رکود به مبادلات بازار سرمایه ایران وجود ندارد.

ولی برخی تحلیلگران روند نزولی شاخص کل طی مبادلات هفته گذشته را نشانگر بروز آثار روانی منفی ارایه این قطعنامه بر مبادلات بورس تهران می دانند.

مدیران بورس تهران هم با حمایت از نظر کارشناسان خوشبین تاکید دارند که بازار سرمایه ایران تاثیر پذیری خود را نسبت به مسایل سیاسی از دست داده و به سهامداران وعده داده اند که در هفته آتی نیز روند رو به رشد بازار سهام ادامه خواهد یافت.

البته تحلیلگران طرح همین وعده را نشانه دخالت مصنوعی در بازار می دانند.

بر این اساس به نظر می رسد در صورت تصویب قطعنامه گروه ۵+۱ علیه جمهوری اسلامی، مبادلات هفته آینده بورس تهران محل آزمون دو فرضیه کارشناسان خوشبین و تحلیلگران متهم به بدبینی باشد.