BBC : بورس تهران روزهای سردی را می گذراند

 
 بورس تهران روزهای سردی را می گذراند
 

 
 
بورس تهران
سهامداران می گویند امکان فروش سریع سهام و قدرت نقد شوندگی اوراق بهادار در بورس تهران به شدت کاهش یافته است
افت کم سابقه ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران و تشکیل صف های فروش برای سهام ۱۵۰ شرکت در جریان داد و ستدهای نیمه اول بهمن ماه جاری، نگرانی های تازه ای را برای فعالان بازار سرمایه ایران بوجود آورده است.

در حالی که بورس سهام تهران در جریان آخرین روز مبادلات دی ماه گذشته با صعود شاخص کل بورس تهران از مرز ۱۰ هزار واحد مواجه شد، بلافاصله پس از ارایه گزارش عملکرد دولت توسط محمود احمدی نژاد و در جریان معاملات آخرین روز کاری هفته اول بهمن ماه جاری، شاخص کل بورس تهران بار دیگر به محدوده ۹ هزار واحد تنزل کرد.

البته کارشناسان پنج رقمی شدن دوباره شاخص کل در پایان دی ماه را تحت تاثیر بازگشایی نماد معاملاتی بانک اقتصاد نوین و نوع برخورد فعالان بازار سهام با این بازگشایی ارزیابی می کنند، چرا که پس از افزایش ۱۰ درصدی سود پیش بینی شده بانک اقتصاد نوین، قیمت هر سهم این بانک ۱۰۰ درصد افزایش یافت و متاثر از همین رشد قیمت غیر منطقی شاخص کل بورس تهران بیش از ۱۰۰ واحد رشد کرد.

با این وجود در پایان مبادلات هفته اول بهمن ماه جاری شاخص کل بورس سهام تهران در پی افزایش تقاضای فروش سهام بار دیگر به کمتر از ۱۰ هزار واحد رسید.

برخی تحلیلگران مسایل بازار سرمایه این افت را متاثر از واکنش منفی سهامداران به گزارش محمود احمدی نژاد از عملکرد دولت متبوعش ارزیابی کردند.

به اعتقاد این تحلیلگران، تاکید محمود احمدی نژاد به ادامه فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی و اجرای سیاست های اقتصادی دولت او که به نظر کارشناسان به محدود سازی فعالیت بخش خصوصی و افزایش نرخ تورم و کسری بودجه دولت و کاهش رشد اقتصادی ایران منجر شده، موجب تعمیق رکود بورس تهران شده است.

در نتیجه در جریان داد و ستدهای اولین روز کاری هفته دوم بهمن ماه جاری ارزش معاملات سهام در بورس تهران به کمتر از سه میلیارد تومان رسید.

 ارزش مبادلات روزانه سهام در بورس تهران طی نیمه اول بهمن ماه جاری با ۳۳ درصد افت به هشت میلیارد تومان رسید. کارشناسان سهم سهامداران حقیقی از این معاملات را روزانه کمتر از دو میلیارد تومان ارزیابی می کنند.
 

کارشناسان این رقم را پایین ترین سطح مبادلات سهام طی دو سال گذشته اعلام کردند. همچنین تعداد شرکت هایی که با صف فروش سهام مواجه بودند به حدود ۱۵۰ شرکت رسید. این در حالی است که بیش از ۱۰۰ شرکت عضو بورس تهران نیز با توقف نماد معاملاتی مواجه هستند.

بر این اساس خبرگزاری های رسمی از اعتراض گسترده سهامداران جزء بورس تهران نسبت به مدیریت بازارسرمایه ایران خبر دادند.

مطابق این اخبار سهامداران با ارسال طومارهایی نسبت به آنچه برخورد سیاسی مدیریت بورس تهران با مسایل بازار سهام خوانده اند، اعتراض کرده اند.

آنها بر این باورند که مدیریت بورس تهران در دولت محمود احمدی نژاد با بازگشایی و توقف سیاسی نماد معاملاتی شرکت ها تنها در پی محافظت از شاخص کل در برابر سقوط بوده و بر این اساس زمینه تضییع حقوق سهامداران خرد را فراهم کرده است.

بدین ترتیب امکان فروش سریع سهام و قدرت نقد شوندگی اوراق بهادار در بورس تهران به شدت کاهش یافته است.

با این وجود در جریان مبادلات دومین روز کاری بورس تهران در هفته گذشته، مدیریت بورس تهران با بازگشایی نماد معاملاتی شرکت تاثیر گذار سیمان تهران از ادامه افت ۱۰ واحدی شاخص کل طی معاملات روز شنبه گذشته جلوگیری کرد.

همچنین با برگزاری معامله عمده یک درصد از سهام بانک پارسیان میان دو سهامدار نهادی ارزش معاملات بازار سهام ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

بدین ترتیب با احتساب معاملات عمده و بلوکی، ارزش مبادلات روزانه سهام در بورس تهران طی نیمه اول بهمن ماه جاری با ۳۳ درصد افت به هشت میلیارد تومان رسید. کارشناسان سهم سهامداران حقیقی از این معاملات را روزانه کمتر از دو میلیارد تومان ارزیابی می کنند.

همچنین شمار خریداران روزانه سهام در بورس تهران به ۲ هزار و پانصد نفر تنزل کرده است.

برخی از کارشناسان می گویند سهامداران حقیقی امید خود را به آینده بورس تهران از دست داده اند چرا که انتشار گزارش های عملکرد ۹ ماهه بسیاری از شرکت های بورسی حاکی از پوشش ۸۰ درصدی سود سهام است ولی تقاضای خرید قابل توجهی از سوی سهامداران حقیقی ارایه نمی شود.

در این میان تنها بانک های خصوصی از جمله پارسیان، اقتصاد نوین و کارآفرین همچنان با اقبال سهامداران مواجه هستند و رشد قیمت این شرکت ها در طول دو هفته گذشته عامل اصلی در جلوگیری از افت بیشتر شاخص کل بورس تهران بوده است.

ولی به نظر می رسد با ارتقاء نسبت قیمت و به سود سهام این بانک ها از ۹ مرتبه که به منزله افزایش ریسک سهام آنهاست، تقاضای خرید این سهم ها نیز به مرور کاهش یابد.

البته برخی کارشناسان تکیه افراطی سهامداران حقیقی به خرید سهام صنایع معدنی و فلزی در طول یک سال گذشته را علت سرخوردگی آنها از معامله سهام شرکت های صنعتی می دانند.

کاهش قیمت جهانی فلزات، این صنعت پیشتاز بورس تهران را در طول یک ماه گذشته با افت قیمت کم سابقه مواجه کرده است.

این دسته از کارشناسان معتقدند، روند خرید های سهامداران به زودی تصحیح خواهد شد و به سهام شرکت های خودرو سازی، داروسازی و ساختمان سازی که در ۹ ماه گذشته سودآوری مناسبی داشته اند، معطوف خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد