پیروی از صف ، چرا نه؟

 

یکی از مسایل مشکل آفرین و بحرانساز بورس ما تشکیل صفهاییست که بعضا بدون دلیل مشخص حجم بالایی هم پیدا میکنه.

در این بین صفهای بعضا مطمئن و با حساب و کتاب شکل گرفته هم وجود داره اما اونچه مهمه اینه که نباید پیرو چشم و گوش بسته این صفها بود ، چیزی که متاسفانه بین فعالان غیر حرفه ای و اکثرا خرد بازار (والبته گاهی هم فعالان کلان) شدیدا به چشم میخوره و برای اینه که گهگاه شاهد صفهای چند روزه ای هستیم که در نهایت فروشنده یا خریدار به صف پیوسته رو زیاندیده بیرون میفرسته.

میدونم همیشه برای تشکیل این صفها دلایلی هم ذکر میشه اما بیشتر این دلایل شایعات هست و نه دلایل حقیقی …

بگذریم ، اما چرا نباید به این صفها پیوست؟ تجربه در بیشتر موارد (و نه همه) نشون میده که اگر صفی دارای معامله کمی باشه اکثر به صف پیوسته ها تا زمانی که سیلابی نیاد و صف رو جمع نکنه سرشون بیکلاه میمونه و وقتی که صف جمع شد به یکباره جهت قیمتی سهم برعکس میشه، یعنی اگر صف خرید بوده قیمت سهم با جمع شدن صف خرید منفی و اگه صف فروش بوده قیمت سهم با اتمام صف فروش مثبت میشه که اغلب این مثبت یا منفی شدن هم برابر کل نوسان مجاز هست (با شرایط فعلی همون 2 درصد). یعنی اگر سهمی در صف فروش با 2 در صد منفی روز فروش رفته بعد از جمع شدن صف با 2 درصد مثبت معامله میشه یعنی 4 درصد نوسان در یک روز(وهمین طور در مورد صف خرید).

 

البته این مطلب رو بارها در بورس شاهد بودیم اما باید ذکر کنم بعضی از کارگزاران قادرند برای بعضی از نورچشمیها بدون توجه به صف و تقدم و تاخر معامله انجام بدن که مطلب فوق برای این عزیزان صادق نیست.

 

اینکه پیرو صف باشید یا نه ؟ قضاوت با خودتون!...

نظرات 2 + ارسال نظر
سید علی تقوی دوشنبه 25 دی‌ماه سال 1385 ساعت 02:18 ب.ظ

کاملا با نظر شما موافقم

رضا جمعه 29 دی‌ماه سال 1385 ساعت 01:11 ق.ظ

آقا این شخارگ و کروی رو می شه یه کاریش کردو نگه داشت با این فرآور چه کنم رو ۷۰ خریدم حالا............

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد