شرایط بورس از زبان BBC

 

شاخص بورس تهران باز چهار رقمی شد
 

 
 
بورس تهران
ارزش معاملات سهام در آخرین روز کاری هفته گذشته تنها پنج میلیارد تومان بود
سه هفته پس از صدور قطعنامه تحریمی شواری امنیت علیه جمهوری اسلامی، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات هفته گذشته به زیر مرز روانی ۱۰ هزار واحد سقوط کرد.

داد و ستدهای هفته گذشته بورس تهران در شرایطی آغاز شد که سهامداران نهادی پیشتر اعلام کرده بودند که با افزایش خریدهای خود مانع از افت بیشتر قیمت سهام شرکتهای بزرگ خواهند شد.

با این حال عرضه های سنگین شرکتهای بیمه باعث نقض این توافق شد تا سیر نزولی شاخصهای بورس همچنان ادامه یابد.

این در شرایطی بود که با آغاز افت قیمت فلز روی در بازار های جهانی، سهام شرکت های تولید کننده با افزایش تقاضای فروش مواجه شد.

طی ۱۰ ماه گذشته و متاثر از سیر صعودی قیمت فلز روی در بازار جهانی، افزایش مستمر قیمت سهام شرکت های تولید کننده روی در کاهش نوسان شاخص کل بورس تهران نقش اساسی داشت.

از سوی دیگر احتمال ابطال معامله عمده سهام شرکت هپکو که از بزرگ ترین تولید کننده ماشین آلات به شمار می آید، بار دیگر فضای عدم اطمینان به سیاست های مدیریت بازار سرمایه ایران را در میان سهامداران بورس تهران افزایش داد.

بدین ترتیب در کمتر از چهار ماه پس از ابطال معامله عمده سهام بانک پارسیان، دومین معامله عمده انجام شده در بورس سهام تهران در آستانه ابطال قرار گرفت.

این در حالی است که هفته پیش مجلس با انتشار گزارش خود خطاب به رییس جمهور در مورد بانک پارسیان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به برخورد غیر منصفانه با بزرگ ترین بانک خصوصی ایران متهم کرد.

از سوی دیگر شروع سیر نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی که قیمت سبد نفتی ایران را به کمتر از ۵۲ دلار برای هر بشکه رسانده، نگرانیهای تازه ای را در مورد کاهش رشد اقتصاد ایران در سال جدید میلادی به وجود آورده است.

در همین حال مقامات ارشد جمهوری اسلامی بار دیگر بر ادامه فعالیت های هسته ای پافشاری کردند.

متعاقب این اظهارات چهارمین بانک بزرگ دولتی ایران یعنی سپه به دلیل نگاهداری حسابهای شرکتهای ایرانی فعال در امر تولید موشک با تحریم سیستم بانکی اروپا و آمریکا مواجه شد. پیشتر نیز دیگر بانک دولتی ایران یعنی صاردات نیز مشمول تحریم بین المللی شده بود.

بورس
 طی ۲۸ روز پس از صعود شاخص کل به محدوده پنج رقمی و عبور از مرز ۱۰ هزار واحد بار دیگر این شاخص چهار رقمی شد
 

با نمودار شدن آثار اولیه تحریم و کمرنگ شدن احتمال حصول توافق دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی و غرب که به منزله افزایش دامنه تحریم ها در نشست یک ماه آینده شورای امنیت سازمان ملل است، سیر نزولی شاخص های بورس تهران شتاب بیشتری گرفت، به طوری که در جریان آخرین روز کاری بورس تهران در هفته گذشته ارزش معاملات سهام تنها به پنج میلیارد تومان رسید.

ارزش معاملات روزانه سهام در هفته ماقبل تصویب قطعنامه شورای امنیت بیش از ۷۰ میلیارد تومان بود.

فراز و نشیبهای شاخص

همچنین شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه هفته گذشته با بیش از ۱۳ واحد کاهش به ۹ هزار و ۹۹۲ واحد تنزل کرد.

بدین ترتیب ۲۸ روز پس از صعود شاخص کل به محدوده ۵ رقمی و عبور از مرز ۱۰ هزار واحد بار دیگر این شاخص چهار رقمی شد.

شاخص کل بورس سهام تهران، اولین بار از نیمه دوم سال ۱۳۸۲ خورشیدی به بالای ۱۰ هزار واحد صعود کرده بود.

این شاخص در آذر ماه سال ۱۳۸۳ به بالاترین حد خود یعنی ۱۳ هزار و ۸۷۰ واحد رسید.

اما تا تیرماه سال گذشته خورشیدی در چارچوب یک سیر نزولی به ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد تنزل کرد.

تحلیلگران مسایل بازار سرمایه، علت آغاز رکود بورس تهران را نگرانی سهامداران از پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته و افزایش مناقشه هسته ای جهموری اسلامی با غرب ارزیابی کردند.

همچنین آنها اصرار مجلس هفتم و اکثریت اصولگرای آن بر اجرای سیاست های اقتصادی دستوری را هم موثر دانستند.

البته برخی کارشناسان مسایل داخلی بورس تهران همچون شکل گیری قیمت های حبابی و کاذب را نیز در این افت بی تاثیر نمی دانند.

با این وجود با پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته شتاب نزول شاخصهای بورس تهران افزایش یافت، به طوری که در بهمن ماه سال گذشته شاخص کل بورس تهران به کمتر از ۱۰ هزار واحد رسید.

پیشتر بانک مرکزی جمهوری اسلامی علت اصلی رکود بازار سرمایه ایران را علاوه بر التهاب هسته ای و انتخابات ریاست جمهوری، تغییر جهت سیاستهای اقتصادی دولت محمود احمدی نژاد اعلام کرده بود.

هر چند ۲۸۵ روز پس از این سقوط، شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات بیست و دوم آذر ماه گذشته بار دیگر پنج رقمی شد ولی این روند تنها ۲۸ روز دوام داشت و در پایان مبادلات هفته پیش این شاخص بار دیگر چهار رقمی شد.

در مجموع داد و ستدهای هفته گذشته بورس تهران نیز، شاخص کل بازار سهام بیش از ۳۹ واحد کاهش یافت و ۱۱۵ واحد از بازده سرمایه گذاری در بازار سهام ایران کاسته شد. شمار خریداران سهام نیز در این هفته با ۳۳ درصد کاهش به کمتر از ۱۰ هزار نفر رسید.

ارزیابی کارشناسان نشان می دهد که ۶۶ درصد از سقوط دو ساله شاخص کل بازار سرمایه ایران پس از پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری رخ داده است.

کارشناسان مرز ۱۰ هزار واحد را مرز روانی شاخص کل در بورس اوراق بهادار تهران می دانند و در شرایط فعلی پیش بینی می کنند که سیر نزولی این شاخص تا ۹ هزار و ۹۰۰ واحد ادامه یابد، مگر آن که مدیران بورس مانع از آن شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد