بازار سرمایه ایران و معمای بانک پارسیان (جدیدترین تفسیر bbc)

اقدام اخیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی در برکناری عبدالله طالبی، مدیر عامل بانک خصوصی پارسیان همچنان با طرح انتقاد هایی از سوی کارشناسان بازار پول و سرمایه مواجه است و به نظر می رسد استدلال رییس کل بانک مرکزی هنوز نتوانسته افکار عمومی را نسبت به این اقدام قانع کند.

همچنین این اقدام که پس از ابطال معامله بزرگ سهام بانک پارسیان و برکناری اعضای هیات مدیره موسسه مالی و اعتباری توسعه از سوی بانک مرکزی صورت گرفته، تردید های تازه ای را برای فعالان اقتصادی نسبت به افزایش ریسک فعالیت بخش خصوصی در بازار پول ایران برانگیخته است.

جمعه گذشته ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد: "در خصوص بانک پارسیان و موسسه اعتباری توسعه از یک سال پیش تخلفاتی صورت گرفته بود که پس از طی مراحل نظارتی و عدم توجه به اخطار و تذکرهایی داده شده، بانک مرکزی اعضای هیات مدیره را مطابق قانون برکنار کرد و خود مدیران صاحب صلاحیت را در آن موسسه مستقر کرد."

آقای شیبانی در خصوص سهام بانک پارسیان نیز افزود: "طبق قانون یک بانک نمی‌تواند بیش از ۲۰ درصد از کل سرمایه را به یک شخص حقیقی و یا حقوقی اعتبار دهد. بخاطر اینکه اولا ریسک بانک بالا می‌رود و ممکن است سرمایه بانک برنگردد و دوم این که عامه مردم در شکل گسترده آن نمی‌توانند از بانک وام بگیرند و این موضوعی است که دولت بر روی آن تاکید دارد."

ارتباط با معامله بزرگ

این در حالی بود که آقای شیبانی یک روز پیشتر در گفتگو با رادیو و تلویزیون دولتی ایران، هدف از اقدام بانک مرکزی در برکناری مدیر عامل بانک پارسیان را تلاش برای رفع نگرانی محمود احمدی نژاد، رییس جمهور عنوان کرده بود.

آقای احمدی نژاد چهارشنبه گذشته و در جریان یکی از سفرهای استانی خود به انتقاد از آنچه بروز فساد در سیستم بانکی خواند، هشدار داده و با اشاره غیر مستقیم به بانک پارسیان به مردم مژده داد که دولت او توانسته از بروز یک فساد اقتصادی در این بانک جلوگیری کند.

رییس جمهور ایران سپس به خریداران سهام کلان بانک پارسیان هشدار داد که اگر تا دو هفته دیگر نسبت به تسویه بدهی خود با سیستم بانکی اقدام نکنند، آنها را افشاء خواهد کرد.

این اظهارات آقای احمدی نژاد حتی با واکنش منفی نمایندگان اصولگرای مجلس مواجه شد. به طوری که احمد توکلی که از او به عنوان رهبر اقتصادی اصولگرایان در مجلس یاد می شود، سخنان رییس جمهور را تنها موجب افزایش ناامنی در اقتصاد ایران قلمداد کرد.

با این حال روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: "سلب صلاحیت مدیر عامل بانک پارسیان ارتباط با مساله بورس و ابطال معامله سهام این بانک ندارد."

ابطال مرموز

در حالی که از روز یکشنبه هفته گذشته، فعالان بازار سهام در انتظار این بودند که سازمان بورس با انتشار اطلاعیه‌ای کیفیت انجام معامله و اسامی خریدار بانک پارسیان را منتشر کند، روز دوشنبه هفته گذشته خبر غیرمنتظره لغو این معامله بزرگ منتشر شد.

ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی
 در خصوص بانک پارسیان و موسسه اعتباری توسعه از یک سال پیش تخلفاتی صورت گرفته بود که پس از طی مراحل نظارتی و عدم توجه به اخطار و تذکرهایی داده شده، بانک مرکزی اعضای هیات مدیره را مطابق قانون برکنار کرد و خود مدیران صاحب صلاحیت را در آن موسسه مستقر کرد
 
ابراهیم شیبانی، رییس کل بانک مرکزی

علی صالح‌آبادی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: "طبق قوانین و مقررات کارگزار فروشنده و خریدار باید تا ۹ روز کاری نسبت به ارسال مدارک به سازمان بورس اقدام می‌کردند که در این ۹ روز کاری، مدارک لازم ارسال نشد."

روابط عمومی بانک مرکزی هم اعلام کرد:" آنچه در این معامله به بانک مرکزی مربوط است، رعایت گرفتن مجوز از بانک مرکزی است که انجام نشده و توقف معامله سهام بانک پارسیان و سلب صلاحیت مدیرعامل این بانک موجب خلل در فعالیت های بانک مذکور نیست."

اما این اطلاعیه و شایعات مطرح در بازار سهام معامله‌گران بازار را قانع نکرد، چرا که اگر بانک مرکزی با انجام چنین معامله‌ای موافق نبود، هیچ‌گاه مجوز انجام معامله را صادر نمی‌کرد.

به اعتقاد اکثر فعالان بازار سهام قصور دو شرکت ایران خودرو و پارسیان، برای توجیه ابطال معامله ۳۲۰ میلیون دلاری قانع کننده نیست، چرا که بیش از پنج ماه وقت صرف این داد و ستد شده بود.

با نزدیک شدن روزهای پایانی هفته گذشته شایعات در مورد این که لغو معامله پارسیان به دستور ارشد ترین مقام قوه مجریه صورت گرفته، تشدید شد. این شایعه با اظهارات روز چهارشنبه محمود احمدی نژاد جلوه واقعی تری به خود گرفت.

مشکل بانکهای خصوصی

به اعتقاد تحلیلگران مسایل اقتصاد سیاسی، یک سال پس از ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، او برخورد با موسسات مالی خصوصی را که از دوران نامزدی اش انتقادات تندی علیه آنها ایراد کرده بود، آغاز کرده است.

بر همین اساس در طول هفت ماه گذشته با دخالت دولت و بانک مرکزی نرخ سود تسهیلات بانک های خصوصی با بانک های دولتی هماهنگ شد و به ۱۷ درصد کاهش یافت.

این در شرایطی بود که به دلیل قیمت تمام شده بالاتر پول در بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی، نرخ سود تسهیلات بانک های خصوصی بیش از ۲۰ درصد بود.

این اقدام دولت بانک های خصوصی را در آستانه ورشکستگی قرار داد ولی آقای احمدی نژاد خطاب به منتقدان دخالت دولت در امور بانک های خصوصی می گفت: "بانک بنگاهی خدماتی است و باید کار مردم راه بیندازد و لازم نیست سود آور باشد. در این راه دولت هم از بانک ها حمایت مالی می کند."

از سوی دیگر عبدالله طالبی که از مدیران اقتصادی باسابقه است، چهره ای اصلاح طلب به شمار می آید و در طول یک سال گذشته بارها به انتقاد تند علیه سیاست های اقتصادی و سیاسی دولت پرداخته است. همچنین بانک تحت مدیریت او در برابر اجرای برخی از دستورالعمل های دولت و بانک مرکزی از جمله تغییر ساعت کار بانک ها و کاهش سود تسهیلات مقاومت کرده بود.

همچنین با وجود طرح اتهاماتی از سوی بانک مرکزی علیه مدیریت بانک پارسیان، کارکنان این بانک روز شنبه با انتشار نامه ای سرگشاده به حمایت قاطع از آقای طالبی پرداخته و بر سلامت عملکرد این بانک در پرداخت تسهیلات تاکید کردند.

 عبدالله طالبی که از مدیران اقتصادی باسابقه است، چهره ای اصلاح طلب به شمار می آید و در طول یک سال گذشته بارها به انتقاد تند علیه سیاست های اقتصادی و سیاسی دولت پرداخته است
 

موسسه مالی و اعتباری توسعه نیز تا پیش از انتشار این اطلاعیه تحت مدیر عاملی حیدر مستخدمین حسینی، رییس هیات مدیره بورس تهران در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی اداره می شد.

بر پایه این شواهد کارشناسان مسایل اقتصاد سیاسی از بعد دیگری مساله را تحلیل می کنند. به اعتقاد آنها ناامنی بخش خصوصی در اقتصاد ایران این بار گریبان موسسات مالی خصوصی را گرفته است.

هم اکنون تنها ۶ بانک خصوصی در بازار پول ایران فعال هستند و بیش از پنج درصد این بازار و بازار سرمایه را در طول چهار سال فعالیت خود تصاحب کرده اند. در این میان بانک پارسیان با سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی حتی در میان بانک های دولتی هم به لحاظ سرمایه مقام دوم و به لحاظ شاخص های کارایی بانک چهارم اقتصاد ایران است. این بانک دارای ۷۸ هزار و ۸۰ سهامدار حقوقی و حقیقی است.

در طول یک سال گذشته و با افزایش رکود فعالیت های سودآور در اقتصاد ایران، روند ورود سپرده های مردم به بانک های خصوصی که همچنان سود بیشتری نسبت به بانک های دولتی پرداخت می کنند، شتاب فزاینده ای به خود گرفته است.

گذشته از این، مشتری مداری و اعطای تسهیلات کلان تر و آسان تر بانک های خصوصی موجب افزایش اقبال عمومی به بخش خصوصی بازار پول شده است.

با این حال برخی از کارشناسان می گویند دولت با اقدام های خود در هفته گذشته سبب افزایش نگرانی فعالان بخش خصوصی بازار پول ایران شده، چرا که دولت به طور تلویحی رقیب خود در بازار پول را با افزایش ریسک فعالیت و مداخله مواجه ساخته است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مریم چهارشنبه 19 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 12:03 ق.ظ

سلام
نظرتون راجع به سرمایه گذاری ساختمان چیه؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد